fijne plaatjes: deel II

Een hele goeiemorgen allemaal! Ik kan niet wachten om de rest van mijn vakantiefoto's aan jullie te laten zien. Komt-ie! ↟ Een paar...



Een hele goeiemorgen allemaal! Ik kan niet wachten om de rest van mijn vakantiefoto's aan jullie te laten zien. Komt-ie!


Een paar dagen nadat we het aquarium hadden bezocht, besloten we een lange wandeling te gaan maken. Er was echter wel regen voorspeld, maar omdat we de dag ervoor ook al lekker genikst hadden, besloten we de gok er maar op te wagen. En inderdaad, het begon te regenen. Met bakken, ook. En ondanks dat was het een reuzefijne wandeling, in een bos langs een prachtig kabbelend riviertje.



Daar spotten we ook deze prachtige witte vogel, die (dank u vriendelijk, Google) waarschijnlijk een Grote Zilverreiger geweest is. Tof!




De dag erna was het weer nog steeds niet uitnodigend, maar we hadden gelezen dat er in de buurt een terrarium zat — een soort dierentuin voor reptielen en amfibieën — en dat was gedeeltelijk binnen, dus dan zouden we in ieder geval droog blijven. Ook daar ging ik heen met mijn camera in de aanslag. En ondanks dat ik niet zo van bloemen- en plantenfotografie houd, fotografeerde ik wel (per ongeluk eigenlijk, omdat de focus niet meewerkte en ik even op een willekeurige plant focuste) deze mooie varens, die echt overal in Frankrijk groeien.



Het leuke aan reptielen is dat ook daar een hoop fijne kleurtjes bij samenkomen. Zoals bij deze felgroene kikker, die op dit vergeelde lelieblad er echt uitspringt.





De twee foto's hierboven zijn beiden van dezelfde, ja, salamander? babyvaraan? Ik heb geen idee wat het was, maar dat hij fotogeniek was, was zeker. Vooral de foto van zijn kop vind ik echt tof. Het licht was echt perfect — omdat hij onder zo'n warmtelamp zat werkte het bijna als een spot. En door die digitale grain die er per ongeluk op is ontstaan, lijkt het bijna een analoge foto.



Dit was een gigantische slang die in een heel raar betegeld verblijf zat. Ondanks dat deze foto niet echt moeders mooiste is, vind ik het feit dat het lijkt alsof hij ergens bij iemand op de keukenvloer ligt, wel weer geinig. Hehe. En eigenlijk wordt dat idee alleen maar cooler, juíst omdat dit zo'n crappy foto is.



Dit is weer zo'n voorbeeld van een goed gelukt idee. Door een deel van het kozijn en de muur erbij te nemen, komt dat geel nog een keer terug en werkt het des te beter. En natuurlijk had ik geluk dat deze slang precies mijn frame in gleed.



En toen verraste diezelfde slang me ineens met dit (!). Ik knipte net op tijd en was suuuperblij dat ik precies een goeie foto had, haha. Want eerlijk is eerlijk — hoe vaak zie je een slang nou werkelijk dit doen?






De foto hieronder maakte ik toen we gingen wandelen aan een strand bij Lanmodez waar het bij eb heel mooi 'droogviel' als het ware. Toen we terugkwamen, liepen we door het dorpje terug naar de auto en zagen we ineens dit:



Vraag me niet wat dit gekke kind achterin die bus deed, maar toen ik hem achter dat raampje ontdekte schrok ik me helemaal lam. Het is net een scène uit een of andere zieke horrorfilm zo — juk. Maar de foto is dan wel weer bizar. Het lijkt er bijna in gephotoshopt zo, haha.


Omdat we de vorige keer in Lannion dus geen kasteel hadden bezocht, wilden we toch nog wel graag ergens anders een beetje cultuur snuiven. Dus besloten we de dag erna op zoek te gaan naar de kathedraal van Treguier, waar ik ook een aantal gave foto's heb gemaakt. Door de relatieve duisternis in de kerk, kregen alle foto's hier een analoogachtig sfeertje, waar ik persoonlijk heel erg van houd.



Deze foto vind ik ook heel tof geworden, omdat de muur vooraan aan de onderkant een beetje mee lijkt te kleuren met de kleur van de stoelen. Door het gebrek aan kleur krijg je echt dat stille kathedraalgevoel bij deze foto. En dat vind ik wel heel tof, aangezien dat natuurlijk wel is wat je over wil brengen met een foto — de sfeer van datgene wat je gefotografeerd hebt.



Ondanks dat dit officieel natuurlijk veel te overbelicht is, vind ik het wel een hele toffe foto. Er ontstond zelfs een soort lens flare in bloemetjesvorm door de vorm van de ramen.


De foto hierboven is ook een van mijn lievelingsfoto's, onder andere vanwege de vage kleurtjes en het zachte zijlicht. Dat is nog iets wat ik deze vakantie geleerd heb: de lichtbron maakt echt zoveel uit voor het soort foto dat je maakt. In deze kerk was er veel mooi licht, en dus zijn bijna alle foto's die ik daar maakte, bijzonder goed gelukt naar mijn mening.





Dit is nog zo'n leuk horrorplaatje, het welbekende lijk in de kast (hehe sorry). Ook hier heeft het gebrek aan kleur in het beeld zelf weer een hele interessante foto opgeleverd.






Op dit moment waren er inmiddels alweer twee van de drie weken voorbij. We hadden gehoord dat we toch écht de boottocht niet mochten overslaan, dus we gingen een paar dagen later even informeren bij het strandje waar de boot zou vertrekken. Omdat er een rij stond, en alles in het Frans ging en ik toch niet zoveel kon bijdragen op dat moment, ging ik de zoomlens nog eens uitproberen en heb ik een paar mooie strandplaatjes geschoten van de strandgangers in Perros-Guirec.







Deze vader houdt een heel jong baby'tje in z'n armen. Toen hij bukte, knipte ik en thuis zag ik pas wat voor een bijzondere en ietwat treurige lading deze foto kreeg door die pose. Ik kan mijn vinger er niet goed op leggen, maar deze foto vind ik ook heel tof. Met een klein beetje kleurbewerking kreeg hij zelfs nog het analoge gevoel een beetje mee. 


De dag erna konden we dan eindelijk de boottocht doen, die ons langs vijf eilanden zou varen waar een hoop vogels zouden zitten. We zouden onder andere Jan van Gentvogels zien, aalscholvers en je had zelfs kans op papegaaiduikers en zeehonden. Die hebben we helaas niet gespot, maar uiteindelijk bleek de tocht sowieso de moeite waard. Nou ja, kijk zelf maar:




Toen we met die boot op weg gingen, zagen we van ver het eiland al liggen. Eerst dacht ik dat er toevallig een vlekje zonlicht op het eiland viel, of dat er een hoge besneeuwde berg op het eiland aanwezig was, maar niets was minder waar. De aanwezigheid van minstens 12.000 Jan van Genten zorgde voor de witte kleur van het eiland. Zo. Veel. Vogels.



Deze rots, die helemaal onder de vogelpoep zit, deed me denken aan mijn favoriete kinderboek, de Steenstraatserie, waar ook zo'n vogelpoeprots in voorkwam. De nostalgie maakt dat deze foto nog leuker wordt voor mij. Dit zijn de Jan van Gentvogels, met zwarte vleugelpunten en een zachtgele kop. Erg mooie vogels, vond ik (en veel ook — héél veel). 





Deze aalscholvers zaten er ook veel. Toch fijn trouwens, zo'n zoomlens.



Op de heenweg maakte ik trouwens ook deze foto. Er hingen wat flarden mist over het water, en deze rode zeilen staken daar prachtig tegen af.



Ik werd ook geconfronteerd met hoe moeilijk natuurfotografie eigenlijk is. Zeker als die vogels boven je langs vliegen. Ik heb misschien wel veertig foto's weg moeten gooien omdat er geen enkele scherp of in beeld zat, haha. Behalve deze dan. Pfieuw!



Op de terugweg voeren we ook nog langs de bekende côte de granit rose (roze rotskust) van Bretagne. Heel rose vond ik ze nou ook weer niet, maar desondanks schoot ik er nog wat mooie plaatjes, zoals deze twee vogels, die verder van hun thuiseiland zaten te niksen in de zon. En de foto hieronder, waar de golven prachtig hoog opspatten tegen de rotspartijen aan.



Toen we klaar waren met vogelspotten, zagen we dat je op datzelfde strand ook een surfboard kon lenen om te kunnen golfsurfen. Nou heb ik dat al mijn hele leven een keer willen proberen, dus de dag erna besloten we lekker op het strand rond te hangen, en Broer en ik gingen voor het eerst surfen. Echt lastig, dat kan ik je wel vertellen. Maar ook ontzettend leuk! Naderhand zat ik onder de blauwe plekken, haha. Maar dat had ik er graag voor over :)

Al met al kun je wel zeggen dat mijn vakantie tof was. En deze foto's zorgen er toch wel voor dat mijn handen alweer beginnen te jeuken om meer uit te proberen met fotografie. 't Is maar goed dat ArtEZ alweer bijna begint, want dan kan ik al mijn creativiteit weer kwijt (en dan gewoon voor school, yay!) Alles gaat zo snel alweer, nu. Maar gelukkig kan ik door deze posts zelf af en toe nog een beetje nagenieten.

alle foto's in dit artikel zijn gemaakt door Merle Findhammer (ik dus) niet stelen bedankt

Gerelateerde posts

3 reacties

  1. Wauw wat mooi! Vooral die perfecte foto van de slang.

    ReplyDelete
  2. Wat een mooie foto's! Die met de Grote Zilverreiger is zo gaaf! Dat kindje achterin is inderdaad best bizar, maar het levert wel een hele vette foto op! En whoa, al die volges op die rots, zo veel! Natuurfotografie doe ik niet heel vaak, maar het lijkt me inderdaad best wel lastig! En wat gaaf dat je bent gaan golfsurfen, dat is zo leuk!

    ReplyDelete
  3. Zo'n mooie foto's! Die foto met het kindje heeft nog wel iets griezeligs, en toch speciaal!

    ReplyDelete